About Me

Saturday, March 28, 2009

...sUngguH jaDi pAnaSaRan...

Hari ini akan terlakar sejarah dalam diari dunia. 28.03.09 tepat jam 8.30 malam, satu Malaysia akan bergelap selama 1 jam. Program 60 Earth Hour: Vote For Earth yang dianjurkan oleh WWF adalah satu tanda bahawa kita menyokong dan mengundi untuk menyelamatkan dunia daripada pemanasan global.

Pergh... cuaca sekarang memang mencabar, tak menentu moodnya. Moon memang gelisah sejak tahun 2009 menjelang. Kalau hujan, lebat yang amat. Siap dengan guruh, petir dengan kilat sabung-menyabung. Dan kalau panas, membahang semacam. Kulit rasa macam nak hangus sekali. Tengah lelah benar dunia yang kita duduk sekarang ni.

Jadi, Moon akan menyokong program ni. Moon tak nak dunia ni terus kepanasan. Bukan dunia saja yang panasaran sekarang ni, makhluk-makhluk yang duduk di atasnya juga panasaran sama. Itu yang Moon rasa dan perhatikan kini. Entahlah... orang mudah jadi marah. Tak tahulah kalau mereka terpengaruh dengan keadaan cuaca. Boleh jadi macam tu ke? Hihihi...

Marah... berbaloi ke ada perasaan begini? Manusia kalau tak reti marah, memang pelik. Tapi kalau tak tahu mengawalnya, lagi pelik. Boleh rosak hati dan minda kalau dibiar membakar diri. Dan lebih teruk lagi akan memperbodohkan diri sendiri.


Ada lagi satu hal yang berkait rapat sangat dengan 'pemanasan' dalam konteks marah ni. Kalau ada orang yang marah, apabila datang si batu api, makin bertambah 'kepanasan' tu. Apalah faedahnya. Membanyakkan dosa je. Batu api ni, membahayakan betul. Orang macam nilah yang buat dunia makin 'panas'. Jangan tak percaya!

Kepada sesiapa yang sedang panasaran, hangat hati, berang, marah dan yang sewaktu dengannya... banyakkanlah beristighfar. Kalau tak jalan, ambil wuduk. Jangan biar syaitan duduk kat hati kita. Nanti, kita pun sama macam syaitan. Dia memang suka tengok kita sesat. Setan betul syaitan ni kan? Wahahaha...

So, jangan biarkan panasaran itu berleluasa. Sayangilah bumi dan hati kita.


End
28.03.09/9.09 pm.
(menaip dalam gelap ni)

2 comments:

Insaflah said...

Lakukan kerana Allah. Untuk menyelamatkan dunia.

...: muRn! aQ!La :... said...

sokong insaflah...
tanpa niat kerana Allah, perkara yg kita lakukan tiada ertinya.
malah x mendtgkan pahala lgsg.