About Me

Tuesday, August 14, 2018

...udang galah viral...

ini thread yang dikongsi saudara @HkeemHK kat twitter.
moga dapat manfaat kita bersama.



[Thread]

Lepas aku baca isu Udang Galah Viral Rm1 1 ekor dari Thailand aku rasa terpanggil nak berkongsi tentang keselamatan dan kebersihan dalam sumber basah makanan harian kita terutama hasil laut. Sebelum korang tuduh aku dengki kepada penjual atau pembeli.



Aku ni pemborong, pengimport dan pengekspot hasil laut tempatan, Thai dan Borneo yang berlesen. jadi aku takde rasa nak dengki tapi aku rasa bimbang dan nak berkongsi. Setelah sekian lama aku terlibat dalam industri perikanan aku tahu dan arif cara penyimpanan untuk memastikan kesegaran hasil laut.

Tahu tak korang jenis bahan apa yang diletakkan di dalam tong hasil laut? Bahan tu adalah formalin, bahan yang sama digunakan untuk mengawet mayat. Bahan ni mampu memberhentikan pengaliran darah dan kesan sampingan yang lain. sebab tu kita tengok air ikan, sotong dan udang yang menggunakn formalin bersih tanpa darah.




Bukan terus tak dibenarkan, tapi dibenarkan pada had yang tertentu iaitu untuk 220L air hanya dibenarkan 0.01% campuran formalin ataupun 5 mikrogram per 1 gram. Cuba bayangkan berapa banyak je?

Tapi realitinya dalam industri perikanan, jarang sangat ikut piawaian terutama ikan, udang galah, sotong dan lain-lain terutama yang dibawa masuk dari Thailand disebabkan kurang pemantauan dan bukan laluan yang lurus (backdoors).

Ikan di jeti sekalipun belum tentu segar walaupun korang tengok macam segar. sebagai contoh Boat C2. diaorang keluar atleast a week. Cuba bayangkan macam mana ikan diaorang tahan sampai seminggu. kadang-kadang sampai 2 minggu tanpa melalui proses IQF yang kebiasaannya digunakan di dalam kapal salmon.

Ni contoh gambar di Jeti Ranong Thailand minggu lepas, air tak putih dan tak merah tapi air silver. Mana darah? Itu adalah 1% - 2% campuran kandungan formalin bersama air laut menjadikan air jadi silver.


Kaedah sama jugak yang digunakan pada udang galah. Kepada penjual, semaklah balik bekalan anda. Belum cerita halal haram formalin pun boleh membahayakan manusia dan haiwan. bukan sekadar ibu mengandung, kanak-kanak dan bayi je. Walhal kucing dan anjing pun bahaya makan.

Cuba korang bayangkan betapa seriusnya benda ni. Susah aku nak percaya sebarang hasil laut dan udang galah sampai ke Malaysia dari Thailand yang ambil masa 2 hari nak sampai tetap nampak segar tanpa letakkan bahan formalin yang berlebihan. dahlah dengan transit lagi bla bla.

Banyak aku nak cerita, tapi terlalu sensitif. Hati-hati dengan bekalan dari Thailand. Lagi-lagi industri aquaculture. Tempoh matang bagi udang galah untuk saiz 30 ekor adalah 6 bulan. tapi sesetengah kolam di Thailand boleh buat 3 bulan. Why? Campak bangkai babi la. Kolam lain tak tahu. ni cerita di Ranong.

Yes betul, orang makan udang tu dia alergik. Tahu tak in the first place formalin ni adalah antara reason kenapa awak alergik seafood? Simpton alergik kerana formalin senang je. Mata berair, mual muntah, tubuh panas dan sakit kepala. Simpton ni semua akan rasa serentak.

Formalin datang dengan pelbagai nama. aku namakan formalin senang sebab komersial. Formalin bahan bahaya, jangan dibuat main. Jangan kita makan seafood gatal terus cop kita elergik. tak. Antara punca awak alergik bila fomarlin tinggi dalam badan dan akan bertindak balas secara kimia.

Aku cerita lebih-lebih korang kecam. do some reasearch aku cuma sampaikan apa yang aku patut sampaikan. Aku tahu benda ni pun sebab ambil kursus di AVA Singapore dan belajar pembenihan di Ranong, Thailand. Terpulang awak semua.

One of the reason kenapa alergik adalah tindak balas kimia akibat formalin. berhati hati. Tak semestinya kita ada alergik itu semulajadi. Ada sebab kandungan kimia terlalu tinggi. Mostly seafood orang alergik sebab bahan kimia luar. 

*-*-*-*-*-*

begitulah penerangan saudara @HkeemHK ni pasal punca alergik seafood.
ramai yang reply setuju dengan fakta formalin penyebab alergik melalui pengalaman masing-masing.



sebab saya ada mesin kangen water so saya akan rendam dan basuh seafood atau ayam dengan acid water supaya bahan kimia yang ada dapat dibuang.
memang boleh nampak beza sebelum dan selepas rendam.
alhamdulillah keluarga saya tak ada yang kena alergik.

kalau tak ada mesin kangen water boleh cuba basuh dengan rendaman air garam atau air asam jawa.
katanya berkesan jugak cara tu. 
tapi kena rendam lama sikit la dalam 30 minit.

tapi kalau makan kat kedai terpaksa la redha je kalau kena alergik sebab tak tahu cara membasuhnya macam mana.
moga kita semua lebih peka dengan pemakanan kita supaya dapat menghindarkan diri daripada kecelakaan.

~end~

No comments: