About Me

Tuesday, November 18, 2008

...i'M iN mOtiVateD...

Untung juga kerja kat tempat yang ada disediakan kursus motivasi ni. Kalau nak harapkan pergi sendiri, memang tak pergilah jawabnya. Dahlah bayarannya mahal! Masa mula-mula dapat tahu kena pergi kursus, rasa lemahnya. Kursus tu dua hari. Aduh... weekend pulak tu. Disebabkan kedatangan adalah diwajibkan, pergi jugaklah akhirnya.

Setelah 15 minit kursus bermula, barulah Moon sedar betapa bagusnya menghadiri majlis ilmu seperti itu. Terfikir pula, kenapa hal yang tak mendatangkan faedah atau lebih pada hiburan, rajin betul kita pergi. Tapi kalau majlis ilmu macam tu, liat betul! Bila memikirkan hal tu saja, mula timbul keinsafan dalam diri.

Secara umumnya, Moon simpulkan bahawa kursus yang Moon hadiri tu mengajak kita berfikir dan menginsafi kesilapan yang kita dah buat. Nobody perfect! Bermula dengan rasa hidup ini mesti ada sesuatu yang ingin kita capai, kita perlu sedar dan insaf. Semua impian yang ingin dikejar, perlu bermula dalam diri kita sendiri.

Pastikan hati kita benar-benar teguh, rohani kita bersedia dan fizikal mampu untuk menempuh segala cabarannya. Jadikan kerja dan keluarga sebagai tempat untuk kita beribadah, kerana bermula dari situlah amalan kita dikira.


Sebaik sahaja selesaikan berkursus selama dua hari, Moon katakan pada diri sendiri:
1. Moon, jangan salahkah orang lain dalam apa jua perkara. Salahkan diri sendiri. Kerana dengan cara itu, Moon akan nampak kelemahan diri dan cuba memperbaiki diri.
2. Cukup-cukuplah mengata hal orang lain. Tak payah nak mengkritik, merungut dan tuding salah orang saja. Tak guna tu semua. Kan lebih baik kalau Moon fikirkan macam mana nak memajukan diri sendiri. Takkan nak duduk kat takuk ni sampai bila-bila.
3. Buat baiklah dengan semua orang. Tak kiralah pada sesiapa pun, terutama pada emak. Percayalah... kalau Moon sayang semua orang, orang akan sayang pada Moon.

Nak berubah memang payah. Sekurang-kurangnya, mulakan dengan niat nak berubah. Cuba dulu baru tahu kat mana kemampuan kita. Buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh, semoga Moon dapat apa yang dipanggil keberkatan. Insya-ALLAH... Kita sendiri yang boleh ubah diri kita sendiri. Kalau tak dapat apa yang kita nak, salahkan diri sendiri. Sebab tu kita kena ada P.E.T.A dalam hidup. People Turn Around... Pulang ke pangkal jalan.


p/s - Encik Abdul Mutalib memang motivator yang kelakar. Seronok dapat kenal dengan dia. Dan dia dah cuba buat sesuatu yang baik untuk masyarakat. Menyedarkan sebelum terlambat, ingat-mengingati sesama manusia. Takkan lupa lawak dia yang selamba. "Kain sarung digulung-digulung sambil kait rambutan, sedar-sedar kain dah jadi tali pinggang." Wakakaka.....

Dan jangan sesekali meniru aksi di bawah:



2 comments:

Serunai Faqir aka SF said...

Bagus kalau dah termotivasi tu ... hehehe kena cepat2 edit karya org yg hantar tu, jgn lambat2 .... nnti poyo je! Bukan termotivasi, jadi termotiBasi plekksss ... thehehhe

...:muRn! aQ!La a.k.a mOOn:... said...

sbb dah kena motivasi ler buku abg dah siap.
cepat betol kan?
wahahaha....
buku dah siap pun kena motivasi gak.
kena motivasi belanja.
wehehehehe.....