About Me

Friday, December 5, 2008

...iLhaM... ...iLhaM...

Moon pernah janji nak beritahu bagaimana Sebutlah Namaku diilhamkan di bawah tajuk Aku Menulis Bukan Kerana Nama. Maaflah... lama sangat nak tunaikan janji. Saja je posting yang bukan-bukan dulu sambil meng'fresh'kan minda. Huhu...

Sebutlah Namaku... banyak mengadunkan pengalaman Moon dan mereka yang Moon kenal. Rencah-rencah inilah yang Moon garapkan untuk dikongsikan bersama. Antaranya:

1. Kejadian ragut
2. Tersalah nombor
3. Terbercinta dengan pakwe member
4. Kerja di pusat tuisyen
5. Melamar dengan tajuk-tajuk novel Alaf 21.
6. Terbaca emel orang lain
7. Masuk ICU
8. Bercinta dengan peragut

Kejadian ragut:
- Moon mengaku pernah diragut. Serius, sungguh mendebarkan! Pengalaman yang terjadi pada tahun 2002 itu masih terimbas-imbas dalam fikiran. Kejadian tu bukan berlaku di lorong-lorong sepi, tapi di tengah-tengah tempat orang ramai!
Bayangkanlah... Moon jalan sorang2 masa tu sambil menjinjing beg uncang. Masa tu, lebih kurang pukul 2.25 petang, hari Jumaat. Panas terik sungguh!
Tiba-tiba terasa ada orang orang tarik beg uncang Moon. Moon ingatkan ada kengkawan nak mengusik. Tub-tub ada motor lalu sambil tarik beg Moon sekali. Apa lagi, Moon menjeritlah macam pontianak. Sayangnya... tak ada sesiapa pun yang terdaya mengejar peragut bengong tu.
Buat peragut tu, Moon nak ucapkan selamat menerima balasan atas perbuatannya. Hehehe... siap ada dedikasi lagi!


Tersalah nombor:
- Dulu-dulu, masa telefon bimbit mula diperkenalkan, ada-ada saja yang tersalah nombor. Pura-pura tersalah nombor pun ada. Moon pernah juga alami kejadian tu. Tapi tak pernah sampai bercintalah.
Member Moon yang tidak boleh didedahkan identitinya pernah melalui hal ini. Tersalah nombor, kemudian berjumpa (blind date) dan lepas tu bercinta. Tapi tidak kekal sampai ke jenjang pelamin. Tak ada jodohlah tu...

Terbercinta dengan pakwe member:
- Hui... ngerinya kalau jadi hal ni pada diri kita. Hal ni pun pernah terjadi pada member Moon. Dia tak tahu yang perempuan ni dah ada tunang. Yang perempuan tu pulak melayan, berlagak macam tak ada tunang! Last2, kantoi jugak. Rasakan!


Kerja di pusat tuisyen:

- Seumur hidup, Moon belum pernah kerja kat pusat tuisyen. Pusat tuisyen pun tak pernah masuk masa zaman sekolah dulu. Idea nak jadikan watak Ameelisa kerja kat pusat tuisyen timbul apabila ex-boss Moon dulu, Dr. Nawi Jusoh pernah buka pusat tuisyen. Sedikit sebanyak dia ada bercerita tentang pusat tuisyen tu. Juga konsultan yang dia jalankan. Dia ambil keputusan nak tutup sebab penat nak uruskannya. Bangunan yang menampung kelas tuisyen disewakan. Rasanya lagi lumayan kot...

Untuk 4 lagi ilham seterusnya, Moon akan cerita next time. Dah panjang sangat ni. Nanti bosan pulak nak baca. Okeylah, adios...


No comments: