About Me

Tuesday, December 9, 2008

...SaTu pEnGorBanaN...


Salam Aidil Adha...
Tahun ni, sambutan untuk meraikan kegembiraan mereka yang dapat menunaikan fardu haji dan memperingati kisah Nabi Ibrahim ini begitu sederhana. Lebih-lebih lagi dua hari menjelang hari raya haji, kita dikejutkan dengan kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, KL. Sedih apabila membaca kisah mangsa runtuhan itu dalam akhbar.

Mengingatinya, membuatkan Moon terfikir dalam rasa penuh keinsafan. Malapetaka menimpa atas izin Tuhan hanya kerana dua perkara ini iaitu bala atau ujian. Moon memandang pada kedua-duanya sekali. Jika sesuatu perkara buruk yang terjadi, Moon akan muhasabahkan diri, mencari kesalahan yang belum diperbaiki. Pasti ada sesuatu yang membuatkan kita mesti tersedar sebelum terlambat. Dan Moon anggap itu juga sebagai ujian daripada Tuhan untuk menguji hamba-Nya sama ada benar-benar beriman dan sabar menghadapi kesulitan.


Sesuai dengan kedatangan Aidil Adha, mengingatkan kita pada sebuah pengorbanan. Sejauh manakah kita berkorban pada jalan kebaikan supaya semakin hampir kepada Allah? Jika dihitung dari sejak dilahirkan sehingga kini, mungkin hanya boleh dibilang dengan jari. Rasa kerdil benar di hadapan Tuhan Yang Maha Mengetahui.


Moon masih lagi bertanya pada diri, bila Moon akan sampai ke Mekah mengerjakan rukun Islam kelima itu? Dan bilalah agaknya Moon dapat mengorbankan harta ke jalan Allah? Sedangkan diri masih sibuk hendak mengumpul harta dunia dan wang ringgit dileburkan semata-mata untuk memenuhi kehendak nafsu sendiri...


3 comments:

Khar said...

Salam

Ni abg Khairul le ...mair ke blog Pekan Ilmu, tmpt baru abg khairul kerja. : )

http://mekmulong.blogspot.com/

...: muRn! aQ!La :... said...

wah... byk tol abg pun blog! keje rajin2 ye... hehehehe...

Khar said...

Ya, ya, cepat2 skit terbit novel abg tu .. hehehe ...dah jenuh nambah ni ... hehehe, jgn lupa tau kalau dah siap cover dia, tlg emel kat abg k ...