About Me

Wednesday, March 8, 2017

...maka saya pilih untuk BERUBAH...


sebab saya dah pernah lalui liku-liku jadi bahan ketawa, diejek, dipandang sebelah mata, jadi mangsa pilih kasih, takde siapa nak kawan dengan saya kerana rupa paras yang hodoh, hitam, jongang, buruk.. 
maka saya pilih untuk berubah.



inilah kisah saya.
sejak kecil lagi saya bukan budak yang cantik.
hitam, gemuk, jongang... complete set. 
kalau dah hodoh macam ni, siapalah yang suka.
saya selalu kena marah dan tak dipedulikan.
sedih memang sedih.
tapi bagi saya tu perkara biasa.

kat sekolah tak ramai yang nak kawan dengan saya.
membuatkan saya jadi pendiam dan tak reti nak berkawan.
masalah utama bila dah hodoh ni cikgu pilih kasih.
tak semua cikgu macam tu.
ada la sorang dua.
tapi stress la jugak.
dengan orang lain dia boleh buat gurau senyum-senyum.
tiba kat kita yang hodoh ni dia boleh buat muka kejung.
asyik nak marah je.
bukan sekolah rendah je, sekolah menengah pun sama.
tak habis-habis dengan perangai pilih kasih.
sampai sekarang saya anti dengan orang yang pilih kasih ni.
rasa meluat sangat.
tapi ada jugak cikgu yang baik.
tak pandang rupa paras pun.
baik dengan semua pelajar. 

ingatkan bila dah masuk universiti dah tak ada perangai pilih kasih ni.
pun sama jugak konsep dia.
pensyarah ni belajar tinggi-tinggi tapi empati diri zero.
tak semua pensyarah macam ni.
ada segelintir saja.
tapi tetap effect kat kita sebagai student.
kalau dah jenis pilih kasih pilih bulu, memang saya ni dipandang sebelah mata jelah.
dapat markah mesti markah sedih sungguh.
tu belum cerita pasal senior lagi.
confirm tak dapat perhatian punya.
yang nak berkawan pun ada la dua tiga kerat.

jadi bahan ketawa pun perkara biasa.
keburukan kita tu la yang dilawak jenakakan. 
tak fikir langsung perasaan orang.
mentang-mentang la saya ni hodoh.
dibuat main-mainkan je.
tak kiralah sama ada yang kenal atau pun tak kenal langsung.
kalau dah perangai suka menganjing orang hodoh, dia bukan peduli apa.

tak apa la...
saya tak pernah kisah pun macam mana orang pandang saya.
tapi dah tentu la sedih kerana diskriminasi macam ni.
so saya tanamkan dalam hati nak buat yang terbaik untuk diri sendiri.
sebenarnya untung jugak pernah jadi hodoh.
sekurang-kurangnya kita tahu siapa yang ikhlas berkawan dan berbaik dengan kita.
kan?


~end~

No comments: