About Me

Wednesday, December 19, 2018

...ini bahaya pada bayi...

Bayi kecil tak sesuai bawa masuk wayang. Sistem pendengaran tak matang lagi.

Untuk pendengaran bayi, 85db pun dah tinggi untuk keselamatan dia. 140db tu pain threshold untuk orang dewasa. Bukan safe level for hearing. Boleh refer CDC/NIOSH untuk penjelasan lebih lanjut.

Hair cells tak boleh regenerate kalau dah rosak. Dalam wayang, 1-2 jam tak sesuai untuk bayi. Sedangkan continuous exposure to 90db noise pun dah possible to cause hearing damage.

Kanak kanak bawah 12 tahun sistem ketahanan badan tak kuat lagi. Nak bawa ke mana mana sahaja tanpa fikir cepat kena jangkitan tu, tak digalakkan.

Apatah lagi bawa lepak mamak sampai tengah malam.

Kita sendiri tahu mamak ni 'open air'. Ramai hisap rokok apa semua. Melainkan pergi mamak hipster macam Teh Tarik Place tu.

Asap rokok tak sama seperti konsep vaksin. Anak boleh dibiarkan bermain pasir semua, tak ada masalah. Tapi tidak untuk terdedah kepada asap rokok.

Secara general bukan asap rokok yang menjadi masalah. Tetapi partikel selepas merokok. Partikel tu yang akan stimulate hipersensitiviti seseorang kalau terkena kulit sekalipun. 

Selagi bayi tak dapat vaksin yang sepatutnya pada umur yang sesuai, dia masih cenderung untuk dapat jangkitan kuman/virus yang lain.


Sumber: twitter Dr. Aen Saari

~end~

No comments: